mai 2014

Nå blir det kaffemat snart!

I dag har hele gjengen vært på Kaffe Koselig og hadde en merkelig fredfylt stund selv med tre små unger som ikke er mest kjent for å sitte rolig lenge av gangen. Nå er vi vel tilbake på hytta, pens...

Koseboka mi!

Noen ganger leser jeg noe som må ned på papiret for at jeg skal huske det. Det kan være et lite vers, gode ord eller en god oppskrift som jeg bare må prøve en eller annen gang. Jeg har etter hvert ...

Godt råd i dag!

På Magerøya!

I dag har vi kost oss ute på Magerøya. Hege, Bjørnar, Andreas, Silje og Kristian kom i går ettermiddag. Det er en slik passe tur med båt og så når man kommer frem er det alle barns drømmested. Man ...

Søten!

I dag har jeg fått ordentlig sommerfølelse. Solen skinner, insektene summer, bølgene slår sakte og bedagelig mot land, rabarbraen er på gang i kasserollen og skal bli til grøt og syltetøy. Jeg har ...

En ny liten en!

I dag pakker vi å drar på hytta igjen. Neste uke må vi være hjemme ettersom det er legetimer både på sykehuset og hos fastlegen. Tror det er avtaler på gang i de første fire dagene i den uken. Men ...

Det er mandag!

Så er Silje og Krisian feiret etter alle kunstens regler som de store firåringene de er. Jeg sier det vel til det kjedsommelige, men tiden går alt for fort for meg. Det er faktisk nesten utrolig at...

Gratulerer med dagen Silje og Kristian!

To blide nybakte fråringer. Her mangler det ikke på søskenkjærlighet.

Det er ikke lett!

Det øset ned ute på hytta i hele går og i dag morges. Det gikk derfor rimelig raskt å bestemme seg for å pakke sammen og dra hjem. Ingen beslutningsvegring her i gården, men denne gangen var det pe...

Barkebiller og mere til.

Inne i mellom er ikke livet aller verst. I går var en slik dag, vi fikk fikset planter i alle krukkene ute, ryddet uteplassen og var rimelig fornøyd med resultatet. Så var vi bedt bort på middag og...

Det man kan og dte man ikke kan.

Da vi ryddet opp etter mammas død for tre år siden fant jeg mange halvferdige broderier. Min mor var flink til alt av håndarbeide, hun strikket og sydde og fikset og ordnet til barn og barnebarn og...

Brodert brikke.

En ny dag!

I dag våknet jeg til skyfri himmel, speilblank fjord og nydelig fuglekvitter. Før jeg hadde fått øynene helt opp ringte Per som lurte litt på å komme utover en dagstur. Han hadde bra lyst, men kona...

På hytta igjen!

Så er vi kommet på hytta igjen etter noen begivenhetsrike dager hjemme på Romolslia. Da vi kom i morges hadde vi godværet med oss og nå koser vi oss ute. Det vil si Pontus og jeg som vet hvordan ma...

Hmmm litt nyskjerrig ja.....

Mitt yngste barnebarn Kristian er han artig skrue. I går kom han gående for første gang alene sammen med storebror og tvillingsøster. Jeg observerte dem fra verandaen og han var rimelig bratt i nak...

Nå blir dte vel bra!

Så er grunnloven 200 år, 17. mai er blitt til 18. mai noe som er et lite antiklimaks, pensjonisten og jeg skal ut på sykkeltur og alt er vel så langt. Vi hadde en fn dag i går sammen med Hege, Bjør...

Gratulerer med dagen...

Den enes rask, den andres skatt!

I går så jeg et interiørprogram på TV som handlet kun om å bruke det som andre hadde kastet. Selv om ikke alt falt helt i smak må jeg si at mye kan fikses av det man allerede har i stedet for å kjø...

Litt borskjemt kanskje.....

Livet her på Lista går sin vante gang. Det er alt for kaldt for det mestet, men en og annen tur med Pontus det går an. Det nærmer seg 17.mai og da skal vi hjem en tur, men ikke før i morgen. I ette...

På hytta!

Pensjonisten fikk felt at av de fem store trærne som skygget for utsikten i går. Plutselig endret det seg og utsikten ra hyttevinduet bredde seg ut i all sin herlighet. Merkelig hvor mye et trær ta...

Herregud for en lugg!

Det er sol i dag, men en iskald vind ødelegger noe av kosen. Jeg har vært hos frisøren på øra for å klippe meg. Slik jeg var på håret hadde jeg nok ikke hadde kommet på noen topp 10 eller 10.000.00...

Panelgardinene mm.

Ikke mere sykehus nå takk.....

Så er vi endelig tilbake på hytta og skal være her til 16. mai. På vei utover stoppet vi hos Per og Gullbørg og drakk kaffe der før vi kjørte videre utover. Begynner sannelig å bli litt bekymret de...

Jepp!

Hvorfor er det slik?

Min venninde Anne er en racer til å bake og jeg er et takknemlig offer for alle de gode kaloriene. Hun er flink til å bake og jeg er flink til å smake. I går var det en nydelig kake som kalles Drøm...

Dalai Lama!

Jeg er vel av dem som mener at det er feigt av regjeringen kke å møte Dalai Lama. Vi vet hvordan det er med menneskerettighetene i Kina og bør bruke en hver anledning til å stå opp for det vi tror ...

Sov dukke Lise!

Vi hadde en koselig ettermiddag med de to av barnebarna i går. Den tredje har halsbetennelse...igjen...og måtte være hjemme. Merkelig hvor stor forskjell det er mellom to og tre. Er det bare to kan...

Hurra for frivillighet.

Herremin hvor fort dagene går. Nå om dagen raser de avsted og burde egentlig vært dobbelt så lange. I dag skal Anne og jeg på sykketur. Det var garnsalg en eller annen sted på Tiller så da har man ...

En ny dag - en fin dag!

Man vet snart ikke hvem man skal bekymre seg for først eller sist. I går ble svigersønn Bjørnar lagt inn på sykehuset til overvåkning, men ingen vet enda hva som feiler han, annet enn at han har væ...

Ting tar tid!

I dag skulle jeg bare ha en kort kontrolltime hos fastlegen kl. 09.30. Men så måtte jeg ta blodprøver og nye blodprøver og så var blodtrykket alt for høyt og jeg måtte ta det flere ganger. Resulate...

Tropisk aroma!

Denne gode skjokoladekaken brukte min mor å bake til lørdagskosen da jeg var barn. Ettersom det er fødselsdag i dag ble den servert sammen med kaffen. Oppskift: Tropisk aroma. 115 gr. mykt smø...

Gratulerer med dagen Pål!

Våren som var kommet langt på vei har måttet gitt tapt for snø og sludd igjen. Det er helt merkelig, et øyeblikk skinner solen fra skyfri himmel og i det neste så hagler det så det spretter og alt ...

Herlighet hvor det snør!

Utenfor vinduet her er det i ferd med å bli full vinter. Det snør loddrett og er skikkelig ekkelt. Dagen i går hvor vi skulle være rolig hjemme ble ikke akkurat slik, men mye bedre. Etter fredagsva...

Hmmm...

Sånn går nå dagan!

Det ble 1. mai tog i går, et tog med masse folk, større oppmøte tror jeg ikke det har vært på mange år. Etter toget var vi sammen med pensjonistens fagforeningskompiser til Pepes hvor vi fikk spand...

Gardin nr. to på vei.

Det er 1.mai.

Gratulerer med dagen.

Gratulerer med dagen. Jeg kjenner jeg er litt bratt i ryggen i dag, kjenner jeg er stolt over å være en del av et samfunn som har klart å fått til et såpass bra demokrati. Være en del av det som ha...